اربعین در لغت به معنای چهلم است و به بیستم صفر، چهلمین روز از به شهادت رسیدن امام سوم شیعیان، اربعین می گویند. طبق نظر علمایی چون شیخ مفید و شیخ طوسی، چهل روز پس از شهادت امام حسین بود که اهل حرم از سرزمین شام به سوی مدینه بازگشتند.

سنت زیارت اربعین را به جابر ابن عبدالله منسوب می کنند. جابر، آخرین صحابی برجسته پیامبر اکرم بود که درست در چهلمین روز پس از شهادت امام وارد کربلا شد و زیارتی را به جای آورد. گویند وی نخستین فردی بود که پس از شهادت امام به زیارت ایشان رفت و سنت زیارت اربعین از این پس رایج شد. از همسر جابر ابن عبدالله نقل است که:

در روز بیستم ماه صفر با جابر بن عبدالله انصاری بودم، چون به غاضریه رسیدیم در آب فرات غسل کرد، پیراهن پاکیزه‌ای که با خود داشت را پوشید، آن گاه به من گفت: آیا همراه خود عطر داری؟ گفتم: سُعد با من هست. قدری از آن گرفت و بر سر و بدن پاشید و پابرهنه روانه شد، تا نزد قبر مطهر امام حسین علیه‌السلام ایستاد و سه مرتبه اللّه اکبر گفت …

همچنین در کتاب نفس المهموم که تألیفی از شیخ عباس قمی است آمده که اهل بیت امام و بازماندگان حادثه کربلا، در روز چهلم در کربلا بوده و به زیارت، مرثیه و عزاداری مشغول بوده اند. خوب است بدانید که کتاب نفس المهموم از معتبرترین کتابان روایت کننده مقتل است.

به هر روی بر اساس روایات معتبر از امام حسن عسکری، خواندن زیارت اربعین در روز بیستم صفر بسیار توصیه شده که خود به دو صورت رایج است؛ یکی از آن ها خواندن زیارت به هنگام ظهر و دیگری قصد سفر به کربلا و زیارت مزار نورانی امام حسین می باشد. سالیان سال است که شیعیان عراقی به منظور زیارت اربعین، از خانه و کاشانه، با اهل و عیال و کوچک و بزرگ خانواده خود پیاده عزم سفر به کربلا می کنند تا در رنج و سختی اهل حرم شریک باشند و به گونه ای نمادین در این مرثیه همراه شوند. اخیرا نیز شیعیان بسیاری همانند ایرانی های هموطن، در این اجتماع عظیم و باشکوه شرکت می کنند و مسیر دو شهر نجف و کربلا را در طی سه روز پیاده طی می کنند.

موضوعات: طب اسلامی  لینک ثابت



[یکشنبه 1397-07-22] [ 09:41:00 ق.ظ ]