✳️ ابان بن تغلب میگوید: یكی از اصحابمان -از برادران شیعه از من خواسته بود كه برای انجام یك حاجتی با او بروم و یك كاری را برایش انجام دهم.حالا ابان بن تغلب با حضرت ابی‌عبدالله [امام صادق] (علیه السلام) در حال طواف گرد خانه‌ی خداست.

?آن برادری كه از من درخواست كرده بود با او بروم و كاری برایش انجام دهم، در اثنای طواف به من اینجوری اشاره كرد كه بیا. دلم نخواست كه در حال طواف، حضرت را رها كنم و سراغ او بروم. خب، واقعاً هم چه اقبال بزرگی است كه انسان با امام معصوم گرد خانه‌ی خدا طواف كند.

?در اثنای طواف، باز رسیدیم به آنجایی كه آن مرد از دور ایستاده بود و باز دوباره به من اشاره كرد. این دفعه، حضرت چشمشان افتاد و او را دیدند. [فرمودند: این شخص با تو كار دارد؟ او كیست؟ از خود ماست، از برادران شیعه‌ی ماست.

?فرمودند: آیا همان عقایدی را كه تو در باب امامت داری او هم بر همان عقاید است؟ [گفتم: آری،] فرمود: پس برو ببین چه می‌گوید. [عرض كردم] من در حال عبادتم و دارم طواف میكنم، طواف را قطع كنم؟ [فرمودند: بلی]. حالا اینجا این فقیه را ببینید ابان فقیه است او میخواهد از فرصت استفاده كند و یك مسئله شرعی را یاد بگیرد.[پرسیدم: حتی اگر طوافِ فریضه هم بود، باز قطع كنم و بروم؟

?حضرت فرمودند: بله، حتی در وسط طواف فریضه(واجب) وقتی برادر تو با تو كاری دارد، از تو درخواستی میكند، باید طواف را قطع كنی و بروی. خوب، اطاعت كردم و جدا شدم، با آن شخص رفتم. بعد آمدم خدمت حضرت، [و پرسیدم: این چه حقی است كه اینجور ایجاب میكند انسان طواف واجب را هم قطع كند؟ حق مؤمن را سؤال كردم.

? حضرت می فرمایند كه رها كن دیگر، سؤال نكن. [عرض كردم: چرا، سؤال می كنم. اصرار كردم و بعد حضرت شروع كردند حقوق مؤمن را گفتن. علت این هم كه می فرمودند سؤال نكن، این است كه وقتی دانستی، گیر می‌افتی و مجبوری عمل كنی… حالا درباره‌ی جزئیات روایتی که عرض كردم و لوازمی كه آن روایت دارد، بحثهای فراوانی وجود دارد. غرض، این تكه‌اش برای ما این اهمیت را دارد كه به حقوق مؤمنین توجه كنیم.

?شرح حدیث از حضرت آیت الله امام خامنه ای (حفظه الله)؛ منبع حدیث: اصول کافی ج3 ،ص250

❤️ #مقام_معظم_رهبری ❤️

 

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت



[دوشنبه 1399-08-12] [ 12:53:00 ب.ظ ]