امام باقر(ع): کسی که نمی‌تواند در روز عاشورا به کربلا برود، به «صحرا» برود و عزاداری کند

?این کار ثواب «دو میلیون حج و عمره و جهاد در رکاب رسول خدا»(!) را دارد+ متن کامل حدیث

➕جناب علقمة و مالک جُهنی می‌گویند امام باقر(ع) فرمودند: كسى در دهمین روز محرم، مرقد حسين(ع) را زيارت كند و روز را تا شب با حالتى گريان نزد آن حضرت بماند، روز قيامت خدا را ملاقات كند در حالى كه خداوند متعال ثواب دو ميليون حج و دو ميليون عمره و دو ميليون جهاد را به وى بدهد، مانند ثواب کسی که با رسول خدا حج و عمره و جهاد به جای آورده باشد!

➖مالک گوید از حضرت پرسیدم: فدايت شوم، پس کسی که در شهرهاى دوردست است و نمی‌تواند در چنين روزى به زيارت حضرت برود، چه بهره‌ای دارد؟

➕امام فرمودند: او در چنين روزى به صحرا رفته يا به پشت بام بلندى در خانه‏اش برآيد و با سلام به حضرت اشاره كرده، سپس در نفرين بر قاتلان آن حضرت سعى و كوشش نموده، و پس از آن دو ركعت نماز بخواند، در وسط روز قبل از ظهر، سپس براى حسين ندبه و گريه نموده، و به كسانى كه در خانه‌اش هستند نيز بگوید كه براى حضرت بگريند، و در خانه‏اش مصیبت حضرت را اقامه کند، با اظهار جزع بر حسین(ع). و در خانه‌ها یکدیگر را با گریه ملاقات کنند. و به یکدیگر تعزیت گویند به جهت مصيبت حضرت. پس در صورتی که چنین کنند، من ضامن هستم که خداوند تمام آن ثواب‏ها را به ايشان اعطاء فرمايد.

➖عرض كردم: فدايت شوم، شما براى ايشان ضامن اين ثوابها مى‏شويد؟!

➕امام فرمودند: هرکسی که این کارها را انجام دهد، من ضامن آنها هستم(که این ثواب‌ها بهشان برسد).

?در ادامۀ همین روایت، علقمه از حضرت خواست تا دعایی تعلیم کنند که هنگام زیارت و سلام بر آن حضرت در روز عاشورا، از دور و نزدیک، خوانده شود. امام باقر(ع) در پاسخ، همین «زیارت عاشورا» که در مفاتیح هست را به او تعلیم دادند.

?منبع: کامل الزیارات، ص۱۷۴

موضوعات: سلوک عاشورایی, اخلاق  لینک ثابت



[پنجشنبه 1399-06-06] [ 11:18:00 ق.ظ ]