همۀ بدبختی انسان از کم‌خواستن است؛ حسین‌(ع) را «به کم راضی‌ها» کشتند!
?آدم‌ها کمال‌طلب هستند، اما چه می‌شود که به کم قانع می‌شوند؟

? مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه(ج۲)

? انسان یک موجود تمامیت‌خواه و کمال‌طلب است؛ یعنی همه‌چیز می‌خواهد و هرچه به او بدهی، بیشتر و بهترش را می‌خواهد! همه‌چیزخواه بودن، خوب است مگر اینکه انسان همه‌چیزخواهی‌اش را به چیزهای کم محدود کند.

? کسی که از «همه‌چیزخواهی» دست بردارد، از هویت انسانی خودش فاصله گرفته و پایۀ خواستنی‌های اصلی و کلیدی او خراب شده و به یک موجود ترسوی حداقلی تبدیل شده است.

? همۀ بدبختی‌های انسان از کم‌خواستن است. اصلاً گناه یعنی مشغولِ چیز کم شدن، یعنی لذتِ کم خواستن. برای اینکه بشریت مشغول کم‌خواستن بشود، برای انسان‌ها سرگرمی و شهوات کوچک، فراهم می‌کنند تا به کم قانع بشوند.

? قناعت مردم به حداقل‌ها موجب شد به یزید تن بدهند و حسین(ع) را بکشند. به کم راضی‌ها حسین(ع) را کشتند؛ آن‌هم با اشارۀ طاغوتیان! طاغوت، انسان‌ها را به حداقل راضی می‌کند تا بتواند بر آنها سوار شود.

? هیچ‌وقت بچه‌تان را به حداقل‌ها توصیه نکنید وگرنه بی‌دینش می‌کنید! دین، وسیله‌ای است برای اینکه انسان به همه‌چیزخواهیِ خودش برسد. دین راهی برای رسیدن به نامحدود بودن است.

? آدم‌ها کمال‌طلب هستند، اما چه می‌شود که متوقف می‌شوند و به کم قانع می‌شوند؟ این سؤالی است که در جلسات بعد، به آن پاسخ می‌دهیم.

?علیرضا پناهیان

موضوعات: سلوک عاشورایی, اخلاق  لینک ثابت



[چهارشنبه 1399-06-05] [ 09:37:00 ق.ظ ]